پند زندگی : خوشبختی در چیست؟ ( قسمت اول)
...جوان 2...

 

دراین که همه افراد جامعه خواهان سعادت و خوشبختی و بهروزی در زندگی روزمرهخود هستند، شکی نیست، ولی باید دانست که خوشبختی چیست و راه وصول به آنکدام است؟ نظرهای دانشمندان و بزرگان جهان در مورد خوشبختی، بسیار مختلفمی باشد؛ به طوری که یکی از بزرگان، در کتاب خود، 288 نظریه را در موردخوشبختی ذکر کرده است. در یک نتیجه گیری کلی از نظرات صاحب نظران، می توانبه چند نظریه مهم و قابل توجه که معمولا مورد توجه مردم عوام نیز..
 
هستند، اشاره کرد. بعضیاز صاحب نظران، راه وصول به سعادت در زندگی را منحصر به جمع آوری ثروتزیاد می دانند. برخی تنها راه سعادت و خوشبختی را رسیدن به جاه و مقامدانسته اند. گروهی دیگر همچون فروید و طرفدارانش، خوشبختی در دنیا رامنحصر به کامجویی هو لذت های جنسی معرفی کرده اند و گفته اند: در دنیا آنکس خوشبخت و سعادتمند است که هرچه بیشتر و بهتر بتواند کامرانی جنسی بکندو از لذائذ شهوانی بهترین و بالاترین لذت ها را بچشد.
گروهی دیگر تنها راه رسیدن به سعادت را تکامل رفتار انسانی و تعالی اخلاقنفسانی معرفی کرده اند. دسته ای تحت فشار و رنج قرار دادن و به ریاضت وسختی کشیدن جسم انسان را راه صحیح خوشبختی می دانند و عقیده دارند چنانباید جسم و بدان را در تنگنا و سختی قرار داد که جسم انسان ضعیف و نحیفشود و روح انسان کامل و بزرگ گردد. مرتاضان هند از این دسته اند. آنانکارهایی عجیب و مشکلی انجام می دهند، مثلا دانه گندمی را ماه ها در کف دستنگه می دارند تا سبز شود و یا با بدن عریان روی میخ ها می خوابند، یا ماهها از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی خودداری می کنند.
دانشمندان نظریه هایبسیاری در مورد راه وصول به سعادت در زندگی ارائه کردند و هر کدام براینظر خود، دلایلی اقامه کردند که به سبب اختصار، از ذکر آنها خودداری میکنیم. در میان راه ها و نظریه های یاد شده، کدام راه و نظریه برای رسیدنبه خوشبختی و نیک نامی، کارساط و تنها راه سعادت است؟ آیا هیچ یک از راههای فوق الذکر راه اصلی ورود به وادی سعادت نیست؟ آیا چیزی فراتر از اینامور مادی تنها راه ورود به سعادت و خوشبختی است؟
راز خوشبختی تنها در پرتو ایمان الهی است و بس. خدای متعال در قرآن میفرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» تنها با یاد خدا، قلب ها آرام میگیرند.
افرادی در زندگی خوشبخت هستند که از آرامش نفس و روح حقیقی برخوردار باشد. کسانی که به غلط پنداشتند زراندوزی و انباشتن مال موجب رسیدن به سعادتاست، سخت در اشتباهند. به تجربه، بر همگان معلوم شده که ثروت زیاد هیچ گاهمایه سعادت و خوشبختی نیست و چه بسا باعث فلاکت شود.
بهره برداری صحیح و قانونی از منافع ثروت و انجام کارهای عام المنفعه ودستگیری از نیازمندان، از کارهای نیک و موجب رضای خداوند است و پاداشمعنوی دارد. از این جهت است که می فرمایند: « الدنیا مزرعه الاخره» دنیاکشتگاه آخرت است.
ادامه دارد..
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 826
بازدید کل : 19728
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

Online User